23 Mart 2024 Cumartesi

Rauf Parfi - Abdullahcan Mersiyesi


Kuşlar kuşlar, sıra sıra
Kuşlar geriye dönün.
Abdullacan dönmez... asla
Yâr dostlara söyleyın.
Oynar boran, oynar boran,
Oynar benım başımda.
İndi yoktur Abdullacan
Yirmi beş yaşında.
Yollar uzun, yollar uzun,
Günler daha uzadı.
Kanlı yaşlar döktü gözüm,
Ciğerim kan sızladı.
Tren koştu, tren koştu,
Tren koştu Sibirden.
Abdullacan cansız indi
Karargâhı demirden.
Felek bozlar, felek bozlar*
Bozlayınca kuş mağdur.
Abdullacan gözlerini
Açsa eğer ne olur.
Bak nefessiz uyuyordur,
Göğsündedir sağ eli.
Millet ağlar, millet ağlar,
Hatta ağlıyor ölüm.

II

Aziz dostum nerede kaldın?
Baktim senı göremedim ben.
Sordum senin hal ve hatırın,
Derdini hiç bilemedim ben.
Yanıyorsun benim aklımda,
Bir gölge yada ses gelirse
Sankı sen girersin yanıma
Şimdi derhal kapıyı açıp.
Rüzgar gıbı esip başımda,
Fısıldar geçersin her zaman.
Söylenmeyen şarkı söylersin,
Yaprakları kesersin aman.
Daim yoldaş ve daim cüda
Aklımdasın görmez gözlerim.
Bunca hasis, cimri bu dünya –
İnkâr eder kendi izlerin.
Ne yazık kı, bu mezar senin,
Sensin yazılmayan bir kitap.
Bilmem sevgi nasıl gömülür?
Ben cevap istiyorum, cevap.
Aziz dostum nerede kaldın?
Baktim seni göremedim ben.
Sordum senin hal ve hatırın,
Derdini hiç bilemedim ben.
Sen terkettin aydın âlemı,
Mutlaka terketip gittin, vah.
Duymuyorsun benim nalemi,
Duymuyorsun gariban ahu.
Yaslı evde kırk gün yanar mum,
Sen aklımda yanarsın ebedî.
Hatta dünya tekrar doğacak,
Sen dünyaya dönmezsin fakat.
Benim nalem göğü bozacak,
Her nefesim dertli fışkırık.
Kıyamam ya, nasıl bıraktık!!!
Soğuk toprak sana mı aşık?
Yirmi beş yaşında gittin sen,
Erken gittin benim can dostum.
Ey ecel! Hedefe ulaştın,
Bende yirmi beş yaşındayım...
Yirmi beş yaşımı kattim,
Yirmi beş yaşına senin.
Haddinden çok elemim dostum
Bugün elli yaşım var benim.
Sen terkettin aydın âlemı,
Mutlaka terketip gittin ki.
Duymuyorsun benim nalemi,
Duymuyorsun, duymuyorsun ki...

*****
(Abdullahcan şairin askerlik görevini yaparken ölen yeğenidir.)


bozlamak: Üzülmek, feryad etmek.

(Özbekçeden çeviren:  Gülbahar Sattarova)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Mehmed Akif Ersoy - Hasta (Safahat'tan)